• 7 October 2022

Osoby uprawiające sport muszą wprowadzić w życie odpowiednie strategie żywieniowe, które będą stosować przed i po treningu. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie jak najlepszych wyników sportowych. Przy wzroście wydatku energetycznego, z którym spotykają się sportowcy, powinno się zwiększyć ilość spożywanego pokarmu. Jednak ma to pewne granice. Powyżej tej granicy organizm może nie przyjąć, nie strawić i nie przyswoić pożywienia. Z tego powodu zaczęto stosować odżywki dla sportowców. Mają one małą objętość i nie są obciążone składnikami balastowymi. Na rynku dostępna jest szeroka ich gama, dostarczają one precyzyjną mieszankę substancji odżywczych i energetycznych. Są one bardzo przydatne, gdyż pomagają pokryć potrzeby żywieniowe. Odżywki mogą występować w formie żelowej, płynnej, sproszkowanej, jako dodatek do pożywienia lub jako składnik napoju. Generalny podział odżywek obejmuje podział na węglowodanowe (zawierają wyłącznie cukry różnego typu), białkowe(mają aż do 95 procent zawartości któregoś cennego budulca), mineralne i witaminowe. Istnieją także odżywki kompleksowe, jak: węglowo-witaminowe, węglowodanowo- mineralno- witaminowe i węglowodanowo-białkowe. Oprócz nich istnieją takie substancje jak: kreatyna, spalacze tłuszczu, HMB, aminokwasy BCAA i zwykłe. Stosowanie ich uzależnione jest od specyficznych potrzeb danego sportowca. Odpowiednio dobrane, pomogą uzyskać nam zamierzony efekt. Należy pamiętać jednak, że odżywki są jedynie suplementem diety, a nie jej podstawą oraz że odpowiednie stosowanie nie przyniesienie skutków ubocznych.